Wednesday, December 21, 2011

Briefing kpd peserta konvoi


1) Make sure persediaan diri (physical/mental/rehat cukup, tidur sblm konvoi); safety equipment (helmet, safety vest, kasut kalau boleh yg strap, bukan bertali); kalau bawa barang, pastikan selamat/sesuai; infm Marshall jika on medication, penyakit terkawal seperti jantung, diabetic dan darah tinggi, mata dlmkeadaan baik (tidak digalakkan follow jika minum ubat batuk/selsema); bikes are in tip top condition....(Do safety chk on own bike and bike next to you)
Head light, tail light, signal light, break light, hon, break, tires, chain, tire air pressure, engine oil & fuel (penuh s blmkonvoi bermula)...normally before ride shd send bike for full service...jika gagal inspection tidak dibenarkan follow konvoi
2) 1st timer & slow bikes/lower cc ke depan (di belakang pilot...introduce pilot...). Reason, slower bikes will set the phase/speed of the convoi. Kalau di belakang akn tertinggal & akn split/create bubble dan membahayakan konvoi (bagi peluang kereta masuk di celah2 konvoi)
3) Ikut arahan pilot/marshall,ie; single file or double file or zigzag. Semasa konvoi; follow arahan pilot/marshall, kita akn ambil lorong paling kanan, bergerak dari lorong kiri ke kanan secara perlahan2 dan jika selamat. Jgn tergesa2. Jarakkan motosikal semasa berkonvoi supaya selamat (2-3 buah motosikal); jgn terlalu jauh kerana akn mengakibatkan kenderaan masuk dan mengganggu barisan. Jika ada yg nk masuk/memotong secara bahaya, bagi laluan, nnt Marshall akn bantu utk mengeluarkan kenderaan berkenaan dari barisan konvoi
4) Jika berkonvoi dgn outrider polis trafik, kita tak akn berhenti di trafic light dan ikut laluan tol melalui tol booth, so just follow the leader dan jgn stop esp secara mengejut/membahayakan rakan2 lain.
Kalau konvoi tanpa polis, kita akn stop di trafic light. Marshall akn bantu anda and bagi konvoi depan akn perlahan sehingga konvoi yg terputus bercantum semula utk meneruskan perjalanan. Konvoi tidak akn berhenti sebab merbahaya.
5) Jangan potong...in konvoi bkn P1, anda dilarang memotong...we ride as a team. Everybody is responsible for his safety as well as the one in front, right/left and back, jgn main sms, telefon atau bersembang semasa berkonvoi, bahaya
5) During emergency...pls on the hazard light and raise yur hand dan minta jalan drpd rakan sebelah/belakang sebelum bergerak. Pastikan rakan2 di sebelah/belakang aware anda dlm kecemasan dan bergerak secara berhati2 ke tepi/lorong kecemasan. Pastikan laluan adalah selamat. Yg lain2 dilarang stop, teruskan perjalanan dan jgn berhenti/berkumpul di satu tempat (bahaya). Marshall/safety car akn stop utk bantu anda. Rakan2 konvoi kena sentiasa berwaspada dan pastikan rakan2 konvoi depan/tepi/belakang berikan ruang kpd rakan yg dlm kecemasan ke ke tepi/lorong kecemasan. Jika hujan, ikut dan tunggu arahan Marshall.konvoi tak akn berhenti di sebarang tempat bagi mengelakkan bahaya. Marshall akn cari tempat selamat utk berhenti dan ikut arahan. Jgn keluar dari barisan atau konvoi walaupun dah basah.
6) Simple sgn language yg anda perlu tahu...single file, double file,zigzag, slow, stop, hazard
7) Infm laluan & pitstop kpd semua peserta konvoi; semua motor wajib isi petrol bila berhenti di pit stop
8) Pasang lampu low beam dan jgn pasang hazard light kecuali kecemasan
9) Briefing event apa yg akan berlaku bila sampai dan wht time balik/on the bike
End
~cz~
Rujukan: www.dr-moto.com/blog/blogweb/index.php/

No comments: