Thursday, April 10, 2008

Urusan Kerajaan Kita

Nak cerita skit tapi tak pandai la nk bertazkirah plak…

Last 3 wks saya ke jabatan *&%$ kementerian *&&^% malaysia kat parcel e blok e14 precint 1 putrajaya, canggih bunyinya tu kan (parcel, precint)…punya la payah nak cari parking last2 dapat la gak parking tepi jalan. kaya2 rupanya staff kerajaan ni, gaji pun dah competitive skrg, ada elaun rumah, COLA etc (TM bila lagi…hehe), bnyk sgt kereta sampai tak cukup parking. Letih dan berpeluh gak la jalan nak sampai ke blok 14 tu.

Dah sampai, naik ke tkt 6 selepas ambil pas di lobi. Buka pintu masuk ada kaunter, ramai gak berkumpul, bersembang, jam dah 8.40am. (btw, pagi tu ada mtg di Shah Alam 9.30am, so singgah putrajaya jap nak settle urusan dgn jabatan kerajaan ni…alamak, rasa bersalah la plak…). Rupanya kaunter tu jabatan lain, jabatan *&^%$ sebelah, masuk terus ofis, tak de kaunter2, ofis kosong, tengok jam dah 8.45am, ofis kerajaan start 8am/8.15am kalau tak silap, dah 45 min masih kosong ni. Kalau pergi kursus pun tak kan ofis kosong ? Nampak mcm pegawai dlm 5-6m dari saya, baru nk angkat tangan laju jer dia masuk bilik, buat2 tak nampak saya berlegar2 kat situ... Patah balik la, dah org tak nk layan, hidung tak mancung pipi tersorong2 la plak nnt…pusing, terus ada pegawai ‘besar’ tegur (pakai tie, pengarah la kot), tanya nk jumpa sape tanpa intro diri dia sape, mungkin tak nak membesar diri kot. Dah explain sikit jer dia terus ambil sampul surat yg saya bawa, saya tanya bila boleh dapat jawapan, sape saya boleh call utk tanya status, simple jer jawapan dia, nnt kita reply, nnt kita reply dlm sebulan, nnt kita reply sebulan…sampai 3X, kalau tanya lagi kang takut kena sepak ke/tereajang ke plak, eks naya, maklum dah 3X dia ckp, tak faham2 ke? So, balik la utk menjadi penunggu urusan jabatan kerajaan…

Demikianlah seadanya pengalaman urusan dgn pejabat kerajaan yg amat berharga. Tapi bnyk pengajaran yg saya dpt pelajari drpd ‘kepimpinan melalui teladan’ yg ditunjukkan :-

8.45am ofis kerajaan sure kosong, kalau nak berurusan selepas 9am atau lagi baik selepas 10am la kot…
urusan kerajaan bukan sehari, seminggu, tapi sebulan (ikut jabatan gamaknya, tu standard la sebulan…tu pun kalau nasib baik. Teringat ada yg minta geran tanah di perlis dah 50 tahun pun blom settle…kira saya ni patut bersyukur la kot…sebulan)
jangan banyak tanya…

Tapi saya terpanggil utk berfikir kalaulah saya berurusan dgn jabatan kerajaan di negara jiran adakah saya akan mengalami pengalaman yg sama? Atau kalau org lain memerintah mcm di negeri2 &^%-tut-*&^ adakah urusan kerajaan akan sedemikian rupa ? (hanya utk mengeluarkan sepucuk surat dgn kecanggihan yg diberikan penuh komputer kat atas meja tapi org nya tiada). Maaflah, tapi sebab yg bekerja di situ ramainya MELAYU/BUMIPUTRA saya plak yg terasa MALU bagi pihak dorg, SEDIH dan bermacam2 perasaan lagi, bukan sebab layanan yg saya terima, tapi sebab inikah taraf kita sbg MELAYU/BUMIPUTRA ?? Imagine kalau bangsa lain yg berurusan, atau org negara jiran, apa akan dia kata atau dia dah kata pun ? Patutkah kita MARAH kalau paradigma MELAYU/BUMIPUTRA peMALAS masih lagi melekat di dahi kita ?

Tak ape la, itu pejabat kerajaan…tapi bagaimana dgn pejabat KITA di TM ? Asyik komplen org, cermin2 lah diri juga sekali sekala….langsung terus saya berlari ke kereta dan laju je mendesit ke Shah Alam takut lambat hadir meeting…harap2 tak de speed-trap…

Maaf kalau ada yg terguris, terhiris….

Akhir kalam, bak kata nabil, “kau fikir lah sendiri…”

No comments: